Туризъм в Австрия
Открийте Виена – град между миналото и настоящето
Туристическият град Виена привлича вниманието с богатството на изкуство и култура, много исторически забележителности и е смятан от гостите си за гостоприемен, очарователен, симпатичен и култивиран. Виена е град пълен с наслада и богат на преживявания.
На пръв поглед и при повърхностна преценка Виена изглежда като град, който в областта на туризма печели от носталгията по времето на императорите и царете и притежава старинна атмосфера. Ако тази готическа или барокова завеса се дръпне настрани, се разкрива горд, модерен град в крак с времето, с млада, иновативно културна сцена и многобройни заведения, кафенета и ресторанти за гастрономи с високи изисквания и като единствен световен град със собствени пресовани вина.
Това многообразие допринася за това, че през 2007 г. са отбелязани 9 675 208 нощувки на туристи – увеличение с 3,4 процента, като 7 668 861 са от чужбина. Най-верните гости на Виена са немците с общо 1 900 401 нощувки, следвани от американците с 656 405 и италианците с 572 373. Най-любимите туристически забележителности са двореца Шьонбрун и Зоологическата градина, следвани от музея Албертина и Виенското колело. На първо място по посещение с по 3 мил. посетители са били коледните базари през декември и празника Донауфест през лятото.
След Втората световна война туристи започват да посещават Виена още докато градът се намира в процес на възстановяване. Така през 1949 г. във Виена се провежда «Международно автомобилно изложение», а през 1951 г. (за пръв път след 1937 г.) фестивалът Виенски Фествохен. Екранизацията на «Третият мъж» (вж. плаката) от Греъм Грийн под режисурата на Керъл Рийд, с Орсън Уелс в главната роля и музика от Антон Карас, разработва много актуалната тема за черноборсаджийството и нелегалната търговия с пеницилин. И въпреки че показва Виена в развалини, филмът дава своя бърз принос за това, Виена отново да стане предпочитана туристическа дестинация.
Известни забележителности: катедралата Св. Стефан, Белведере и Виенското колело в Пратера |
По време на Виенските Фествохен 1953 г. едновременно се провеждат четири международни конгреса в опит на наложат Виена като модерен конгресен град. През юни 1953 г. е премахната вътрешноавстрийската граница, което осигурява на туризма в града 127 043 нощувки. Това число служи за солидна база за развитие и даване на тласък на туризма.
Образован, гъвкав, индивидуален и финансово осигурен
Много неща могат да бъдат открити на съвременната сцена. Модата процъфтява и благодарение на ежегодната «Австрийска седмица на модата» или на Двореца на модата, както и на съвременната музикална сцена благодарение на международно известни музикални фестивали. От «Джазфест Виена», «Акордеонен фестивал», «КлецМОРЕ фестивал», «Балканска треска» до «Блусфестивала». Междувременно Виена се ползва с огромна популярност и в областта на електронната музика. Улиците с ресторанти и клубове около «Гюртел» и канала на Дунава, както и в района на Музеумсквартир и малките галерии в квартала «Бруненмаркт» допринасят за разнообразния живот в съвременния град. Многобройните филмови фестивали, като например «Виенале», което става все по-известно, или фестивалът за съвременно танцово изкуство «Импулстанцфестивал» допълват пъстрата програма на младежката сцена. Екстравагантна кулминация е Лайф балът, койтоежегодно привлича холивудски величия от класата на Шарън Стоун, Наоми Кембъл и Лайза Минели.Втори съществен фактор в туризма представлява «Наслада & отдих». Задължителните посещения на кафенета и кръчми ще са в дневния ред на туристите и през 2008 г., както и усиленото ползване на многото възможности за пазаруване, като например на най-голямата улица с магазини, Марияхилферщрасе, или в Меката на дизайнерските марки, от А като Армани до Т като Тифани – Колмаркт в сърцето на Виена.
Виена – град за шопинг: От луксозните бутици до традиционните търговски улици |
Какъв тип туристи посещават обаче столицата на Австрия? Въпрос, на който може да бъде отговорено благодарение на «Виенска анкета сред гостите». Типичните посетители са образовани, гъвкави, индивидуални и финансово осигурени. Три четвърти от гостите са под 50 години, 46% са с висше образование, 43% са със средно образование. Екскурзиите на база «всичко включено» представляват само около една трета от посещенията на Виена; което означава, че голямата част от гостите се състои от самостоятелни туристи, които пристигат в града предимно със самолет или със собствен автомобил. Половината туристи посещават Виена за първи път, другата половина са верни гости на града и вече са били тук – във всеки случай една трета са т. нар. постоянни гости.
Най-важният критерий за посещение във Виена, както вече бе споменато, са възможностите за посещение на прояви от сферата на изкуството и културата, следвани от облика на града, забележителностите и различни мероприятия. Високият образователен ценз и финансовата независимост се отразяват и в избора на подслон. Повече от 50% от туристите, посещаващи Виена, отсядат в четиризвездни хотели, следвани от тризвездни хотели. На трето място с над милион души се нареждат онези, които отсядат в петзвездни хотели.
Бизнес-град и качество на живот
2007 г. тук се проведоха 2764 конгреса и конференции. В сравнение с 2006 г. това означава увеличение от 19% при конгресните прояви. Едновременно с това нощувките се увеличиха с 23% до общо 1 419 044. Още по-добра беше печалбата. През 2007 г. само Виенският конгресен туризъм е внесъл в австрийския брутен вътрешен продукт 760 милиона евро, което е с 30% повече от 2006 г. Освен това той е осигурил повече от 15 000 работни места през годината.Дялът на нощувките при конгреси и сесии във Виена възлиза на 14,7% от общия брой нощувки, което в международен план е сред челните постижения.
В ранглистата на броя на международните конференции Виена също заема едно от водещите места. На първо място е при Международната асоциация за конгресна дейност ICCA - това са редовно провеждани международни конференции с поне 50 участници, които се организират редувайки се в поне три различни страни. Градът е на второ място след Париж при Съвета на международните асоциации UIA - конференции на съюзи, които са регистрирани в UIA, както и международни срещи със следните критерии: поне 300 участника, 40% от участниците да са от 5 различни държави, минимална продължителност – 3 дни.
Тук Виена изпреварва градове като Барселона (като най-силен конкурент), Сингапур, Берлин, Рим, Лондон и Мадрид. Най-честите тематични области са политика и икономика, както и хуманна медицина, най-често запазваните места са «Аустриа център Виена», «Редутензеле» в Хофбург и «Рийд месе Виена», следвани от университети, хотели и дворци. Мегасъбитието на 2007 бе Европейският конгрес на кардиолозите, за който пристигнаха общо 33 065 гости.
Виена отбелязва в конгресния туризъм постоянно увеличение |
Гостите на конгресите и конференциите са с по-голяма покупателна възможност, отколкото обикновените туристи. Един турист във Виена харчи средно 266 евро на ден, един участник в конгрес – 420 евро. Най-новите социологически проучвания доказват, че гостите на конгресите са изключително доволни от Виена. На миналия конгрес на кардиолозите почти две трети (68%) са оценили Виена с «много добър», 32% с «добър». 51% определят Виена като конгресен център със «супер», за 41% Виена е предпочитана дестинация за конгреси.
Много виенски конгресни центрове са харесвани от чуждестранните гости поради внушителния архитектурен стил, особената архитектура и успешното съчетаване на старо и модерно.